Perfektionisme - få en perfekt strategi, der virker

#perfektionisme #håndteringsstrategi #bæredygtigcoaching

Perfektionisme bliver tit omtalt som noget negativt, men er det sandt? 

Der er både fordele og ulemper ved perfektionisme. Fordelen er, at du leverer et fantastisk stykke arbejde. Der er styr på det. De mennesker, der er omkring dig, er glade og taknemmelige for det, du leverer.

Ulemperne er, at du kritiserer dig selv, du presser dig selv og er aldrig helt tilfreds med det, du gør. Du flytter barren igen og igen. Du kommer aldrig i mål, der altid er noget, der kan gøres bedre, og du ser alle fejlene.

Jeg bliver tit fortalt, at man ikke kan gøre noget ved perfektionisme. Men det kan du godt. Perfektionisme er ikke et personlighedstræk. Det er en håndteringsstrategi, som du har lært tidligt. Det kan fx være, at perfektionisme var et krav eller ønske fra andre mennesker omkring dig. Det gav dig anerkendelse, når du gjorde noget perfekt.

 

Perfektionisme er en håndteringsstrategi, som du kan ændre

En håndteringsstrategi er noget, som du altid kan ændre på. Det vigtigste er, at strategien passer til dets formål.

 

Du skal fokusere på tre ting: 

》Din indstilling 

》Spis tankskib

》Dine handlinger 

 

Når du ændrer din indstilling, så vil dine tanker og handlinger ændre sig, og du vil få nye resultater. På den måde vil du se dig selv og verden anderledes. 

 

Skab en håndteringsstrategi, der bygger dig op

I stedet for at flytte barren, kun have fokus på dine fejl og måske dynge dig selv med selvkritik, så tænk over:

 

》Hvad du vil tage med fra den perfektionistiske strategi?

》Hvad du vil ændre? 

 

I visse situationer er det godt, at du er perfektionistisk, hvis du kan give slip på det selvkritiske perspektiv. Det er jo positivt, at du gør et godt stykke arbejde. Det er dog vigtigt, at du ikke presser dig selv til at være perfektionistisk 100 procent af tiden.

Jeg hører ofte, at "jeg skal være den bedste udgave af mig selv". Jeg tænker hver gang: "Hvordan er det muligt?!?!". Hvordan får man tid til at slappe af, når man skal være den bedste udgave af sig selv hele tiden? Hvordan får man det, man har brug for, når man skal være den bedste udgave af sig selv? Er det overhovedet rart? Er man glad, når man skal være den bedste udgave af sig selv? Hvem glæder man egentlig?

 

I forskellige situationer er det godt at yde 100 procent, men der skal også lades op. I mellem de vigtige opgaver kunne du udføre dit arbejde 80 procent eller endda 50 procent. Der sker jo ikke noget ved, at en gips ikke er smuk, eller træet i vejsiden ikke står helt lige. Min pointe er, at du skal vurdere, hvornår det er vigtigt at arbejde på 100-procentsløsningen, og hvornår det er okay at vælge 80- eller 50-procentsløsningen.

At give dig 80% kan være den bedste løsning i mange sammenhænge. Med 80 procent gør du stadig et godt stykke arbejde, og imens kan du have det godt.

Det betyder også, at du ikke hele tiden skal flytte barren opad, men i stedet justere den til der, hvor det er nødvendigt, at den er.

Din indstilling kunne blive inspireret af ovenstående. Personligt har jeg en indstilling, der lyder: "Jeg skal nyde, før jeg kan yde" og "Jeg er omhyggelig, når det er nødvendigt".

 

Drop selvkritikken

Selvkritik er oftest en fast følgesvend, når du er perfektionistisk, men selvkritikken nedbryder dit selvværd.

Der er fordele i at se fejlene, men der er også ulemper. For en perfektionist peger fejlen altid tilbage på en selv. Det er en selv, der ikke har gjort det godt nok. Mit spørgsmål bliver så: "Er det livsnødvendigt?". Hvis det er livsnødvendigt, så ret op på det, men det behøver du ikke selvkritikken til.

 

Prøv i stedet:

  1. Se fejlen.
  2. Gør noget ved fejlen, hvis det er livsnødvendigt.
  3. Gå videre til det næste.

 

Jeg hepper på dig!

 

 

Skal jeg hjælpe dig, så kontakt mig nu!

Kontakt

Forbliv forbundet!

Tilmeld dig min e-mailliste for at modtage de seneste nyheder og opdateringer. 

Jeg kan ikke lide SPAM. Jeg vil aldrig sælge dine oplysninger, uanset årsag.