4 gode råd til at håndtere traumatiske oplevelser

#krise #traumatisk #krisehåndtering #krisestyring #krisestyring

Som specialist i krisepsykologi, vil jeg give dig 4 gode råd om, hvad du skal gøre, hvis du står i eller har overværet en traumatisk oplevelse.

 

Det er helt almindeligt at reagere på den ene eller den anden måde efter en traumatisk oplevelse. Du bliver overbelastet, og dit nervesystem udsender kropslige reaktioner og følelser på den baggrund.

Reaktionen kan være alt fra forvirring, uro, angst og et højt aktivitetsniveau til udmattet, handlingslammelse, usikkerhed, ensomhed samt følelsesløshed. Det er helt almindeligt, at du føler forskellige former for ubehag.

 

  1. Giv dig selv plads til at reagere. Vi reagerer alle sammen forskelligt, det er helt almindeligt.
  2. Det kan derfor være godt for dig at tale om, hvad der skete, så alle detaljerne kommer helt på plads. Herunder vil det også være hjælpsomt, hvis du kunne tale om dine følelser, så du fik mulighed for at få dem bearbejdet samtidig.
  3. Brug vejrtrækning, og afslappende aktiviteter til at få ro på dit nervesystem igen.
  4. Giv dig selv tid til at komme dig. Nogle gange kan det være hjælpsomt at være i trygge omgivelser indtil, at du er klar til at komme i gang igen. Det er blot vigtigt, at du opretholder din hverdag i det omfang, du kan. Så stå op, husk at spise, gå en tur, tal med venner eller familie, osv.

 

Når du taler om det, så sørg for at rammen er passende, så du får mulighed for at blive rummet i den svære situation, du står i. Har du ikke mulighed for en god ramme eller forsætter dine symptomer, så opsøg hjælp hos en professionel.

 

 

 

 

Skal jeg hjælpe dig, så kontakt mig nu!

Kontakt

Forbliv forbundet!

Tilmeld dig min e-mailliste for at modtage de seneste nyheder og opdateringer. 

Jeg kan ikke lide SPAM. Jeg vil aldrig sælge dine oplysninger, uanset årsag.